همه چیز درباره شغل طراح رابط کاربری

طراحی رابط کاربری یا همان UI- UX Designer یکی از شغل‌های پرتقاضای حوزه نرم افزار و طراحی و گرافیک در حوزه وب سایت‌ها‌ و کسب و کارهای آنلاین است. برای آشنایی با مهارت های UX دیزاینر، شرح شغل طراح UX و بازار کار و استخدام طراحی UX این مقاله کاران را بخوانید.

همه چیز درباره شغل طراح رابط کاربری

آشنایی با شغل طراح رابط کاربری  (UI Designer)

طراحی رابط کاربری یا همانUI- UX Designer یکی از شغل‌های پرتقاضای حوزه نرم افزار و طراحی و گرافیک در حوزه وب سایت‌ها‌ و کسب و کارهای آنلاین است. اما جالب است بدانید هیچ رشته دانشگاهی یا واحد درسی تاکنون برای این تخصص مهم تدوین نشده است. بنابراین حرفه ای ها در این حوزه با مطالعه منابع متعدد فارسی و انگلیسی، تمرین و تجربه و تلاش و پشتکار خود جایگاه مناسبی در شغل طراحی UX شغل یافته اند.

رابط کاربری  UIکه مخفف کلمه User Interface است، در واقع به ظاهر گرافیکی یک اپلیکیشن یا وب سایت گفته می‌شود که کاربر با آن در ارتباط است.وظیفه اصلی طراحان  UIاین است که روی طراحی ظاهر و نحوه ارائه یک محصول تحت وب تلاش کنند. در طراحی UX که مخفف کلمه User Experience است، روی تجربه کلی یک کاربر مانند ظاهر وب سایت، عملکرد، کارایی و سهولت استفاده از آن، نظارت می‌شود؛ در حقیقت رابط کاربری بخشی از تجربه کاری است.

با اینکه گرافیستها در طراحی سایت، طراحی اپ موبایل و طراحی فروشگاه اینترنتی نقش اساسی دارند اما طراحی رابط کاربری، نیاز به شناخت کار برنامه نویسان هم دارد؛ چرا که طراحی رابط کاربری هنر و در واقع تکنیکی است که فرمها و دستورالعمل‌ها‌ی یک سایت را برای کاربران، ساده سازی کرده و پیامها را در مقابل چشم او به نمایش میگذارد؛ با یک رابط کاربری خوب مخاطبان یک سایت یا اپلیکیشن می‌توانند به راحتی با آن کار کرده و از قابلیت‌ها‌ی آن استفاده کنند. طراحی رابط کاربری تنها بر ظاهر هنری و زیبایی یک سایت تمرکز ندارد بلکه هدف این است تا ساده‌ترین راه برای همراه ساختن کاربران با محصول و مشاهده امکانات آن فراهم شود.

می‌توانید برای آشنایی بیشتر با شغل گرافیک ، مقاله‌ آنچه که درباره شغل طراحی گرافیک باید بدانید را مطالعه کنید.

 

وضعیت استخدام و بازار کار شغل طراح رابط کاربری

یک طراح رابط کاربری یا طراح UI- UX میتواند در تمام مراکزی که محصول یا سرویس آنلاین دارند مانند شرکتها مراکز دولتی و خصوصی استخدام شود. بازار کار این شغل به دلیل عجین شدن فضای مجازی با زندگی عموم افراد و لزوم داشتن سایت و اپلیکیشنی با کاربری آسان و راحت برای تمام اقشار جامعه، در اکثر مراکز و شرکتها رو به افزایش است؛ همچنین با شناخته شدن جایگاه طراح رابط کاربری برای سهولت کار با سایت و اپلیکیشین رو به افزایش است. 

۸ وظیفه یک طراح رابط کاربری

متناسب با اینکه یک طراح رابط کاربری بخواهد روی یک سایت و یا اپلیکیشن فعالیت کند، شرح وظایف مختلفی دارد. در ادامه به برخی از این موارد اشاره کرده‌ایم:

  1. پیاده‌سازی تمامی نیازهای طراحی (Visual Design) و UX برای محصول (برگزاری جلسه، اجرا، تست و بهینه‌سازی)
  2. شناخت کامل از کاربر سایت و نیاز‌ها‌ی وی
  3. همکاری در تحلیل، بررسی، بروزرسانی و بهینه‌سازی User Journey طراحی شده
  4. همکاری در برگزاری جلسه‌ها و ارائه راهکار برای تست و بهینه‌سازی محصول برای کاربر نهایی در همه جوانب
  5. پیگیری پروسه از طراحی تا تست، اجرا و بهینه سازی
  6. آشنایی با مفاهیم رنگها و استفاده بهینه از آنها
  7. ارائه راهکارهای طراحی و UX بر اساس دیتا و با در نظر گرفتن نیازها و نحوه کارکرد محصول
  8. تسلط به فتوشاپ، Illustrator یا دیگر ابزارهای طراحی بصری و قالب سایت

 

برای استخدام در شغل موردعلاقه تان احتیاج به یک رزومه دارید؛ همین حالا یک رزومه حرفه ای بسازید

مهارتها و دورههای آموزشی مورد نیاز شغل طراح رابط کاربری:

فردی که میخواهد به عنوان یک طراح رابط کاربری استخدام شود باید مدرک تحصیلی این رشته را داشته باشد:

  • مهندسی نرم افزار

و همچنین دورههای آموزشی زیر را نیز گذرانده باشد:

  • نرم افزارهای گرافیکی
  • Illustrator

یک متخصص طراح رابط کاربری باید بر ۱۰ مهارت زیر تسلط داشته باشد:

  • آشنایی با نرم افزارهای گرافیکی
  • کار تیمی
  • برقراری ارتباط موثر با دیگران
  • روانشناسی رنگ ها
  • اصول مشاوره
  • Responsive Design
  • تخیل
  • خلاقیت
  • طراحی رابط کاربری
  • طراحی صفحات وب

همه چیز درباره شغل کارشناس طراح رابط کاربری

شخصیت شناسی یک طراح رابط کاربری

فردی که می‌خواهد به عنوان یک طراح رابط کاربری استخدام شود باید علاوه بر مسائل فنی و نرم افزاری، توانایی شناخت نیاز مخاطبان را داشته باشد. متقاضیان این شغل، علاوه بر شناخت درست رنگها باید بتوانند از دکمهها و دیگر عناصر سایت یا هر محصول آنلاین در جای مناسب استفاده کنند.

به دلیل ارتباط مستمر با مدیر سایت و تیم گرافیست، یک کارشناس طراح رابط کاربری باید روحیه کار تیمی و توانایی برقراری ارتباط موثر با دیگران را داشته باشد. به واسطه ظهور نرم افزارهای گرافیکی جدید، متخصصان طراحی رابط کاربری سایت‌ها‌ و محصولات آنلاین باید دانش فنی و هنری خود را به روز نگه دارند.

بر اساس مدل شخصیت شناسی MBTI بیشترین تیپ شخصیتی بین طراحان UX مربوط به تیپ های شخصیتی INFP و  INFJبوده است. اگر طراح UX هستید یا به این شغل علاقه مندید با تست MBTI کاران می توانید با تیپ شخصیتی خود آشنا شوید. در مورد آزمون MBTI مطالب بیشتری اینجا بخوانید.

اگر میخوای بدونی برای چه شغلی مناسبی در تست شخصیت شناسی کاران شرکت کن

۳ چالش پیش روی یک کارشناس طراح رابط کاربری

ماهیت شغل طراحی و گرافیک به ویژه زمانی که با ابزارهای تکنولوژی مثل طراحی سایت و اپلیکیشن گره می‌خورد با مسائل و چالش‌ها‌ی مختلفی روبه رو می‌شود. در ادامه به برخی از این موارد اشاره کرده‌ایم:

  1. عدم شناخته شدن جایگاه طراح رابط کاربری در سازمانها
  2. مترادف شدن طراح رابط کاربری با گرافیست
  3. مشخص نبودن انتظارات تیم و مدیر پروژه و عدم همخوانی نیازها با امکانات موجود

 

بیشتر بخوانید:

همه چیز درباره طراح سایت

آیا فریلنسری شغل است؟

نظرات و پاسخ‌های شما
برای ثبت نظر وارد شوید
آگهی‌های شغلت رو قبل از بقیه ببین!